انوار مهدی (عج)

کانون‌های مهدویت دانشگاه‌های کشور

  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

طرحنامۀ کارگروه نقش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور

{کانون‏های مهدویت دانشجویی استان مازندران}

 

 

مقدمه

این سؤال اصلی ماست که امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام) در منابع و بِالاَخص نهج‏البلاغه چقدر به موضوع مهدویت پرداخته‏اند؟ به طور قطع امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام) ماجراها و قوانین آیندۀ بشر را برایمان روشن ساخته‌اند. ما باید بدانیم که در نگاه امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام)، در مواجه با مسائل آخرزمان، چه آمادگی‏ها و ابزارهایی لازم هست و به ما معرفی شده است. چرا غافل باشیم تا حادثه بر سرمان فرود بیاید؟ از دیدگاه ما اینطور برداشت می‏شود کرد که همۀ خوبان در طی ده هزار سال تاریخ بشری یک برنامۀ منظم و مدون را دنبال می‏کردند و آخرالزمان نیز که یک مقطع حساس در نشئات محسوب می‏شود، حتماً به صورت بسیار قانون‏مندی در این برنامه جایگاه دارد و تک تک خوبان، به ویژه اهل بیت (علیهم‏السلام) این برهه از زمان را و رفتار صحیح در قبال این وقت از اوقات خداوندی را برای ما تبیین کرده‏اند. حال اینکه ما نتوانسته‏ایم به اندازۀ کافی از این قدح بنوشیم، به جای خود.

اصلاً محال ممکن هست که حضرت توضیحی برای مواجهه با صحنه‏های آخرالزمان نداده باشند. یک بار دیگر نیاز هست که آخرالزمان را از دیدگاه امام عالَم نگاه کنیم، شاید دیدگاه‌مان تغییر بکند. امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام) با چه حال و هوایی با آخرالزمان برخورد می‏کنند؟ می‏خواهیم به چند سرفصل دربارۀ حال و هواهای امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام) بپردازیم. می‏بینیم که مولا با هر دسته از افراد یک طور برخورد می‏کنند، مثل حال و هوای وعده، تشویق، انذار، بشارت. پس آخرالزمان، محقق‏شدن وعده‌های الهی می‏باشد که یک نوع یوم‌الحساب به دیدگاه بنده هست، از جمله عذاب برای دسته‏جات منفی و بشارت و غفران برای صالحین. و ما برای آمادگی در این فضا باید هم فضا و هم قوانین موجود در آن ایام و  همچنین دولت باطل و لشکر حق را بشناسیم و اینکه باید دارای چه صفاتی در هر صحنه باشیم تا سرافرازان آخرالزمان لقب بگیریم و همراه با خداوند متعال حرکت کرده باشیم.

 

اهمیت شکل‌گیری کارگروه نقش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور:

اگر آخرالزمان را با نگاهی الهی نشناسیم و آمادگی‏های لازم را در مواجه با آن نداشته باشیم، نمی‏توانیم از آن صحنه‏ها و تربیت‏های الهی سرافراز خارج بشویم. اصلاً اینکه چرا در این زمانه احساس نیاز کردیم که باید به آینده پرداخت و چرا باید آن را دانست، خود مستوجب دلایلی می‏باشد:

1ـ رفتاری که غربیان و جبهۀ خودی در مواجه با آخرالزمان از خودشان نشان می‏دهند

مسیحیان و یهودیان و پیشگویان مطالبی را دربارۀ آیندۀ نسل بشر مطرح کرده‏اند، کم کم این مطالب را به تفکر تبدیل کردند، این تفکر را به برنامه و برای عملی کردن این برنامه عزم‏شان را جزم نموده‏اند. فیلم‏های بسیاری در این راستا ساخته‏اند و به زعم خودشان آخرالزمان را دارند جلو می‏برند و با اعمال‏شان جهان را تحت سیطرۀ خویش در آورده‏اند. و اما در جبهۀ حق که نگاه می‏کنیم، می‏بینیم که عموم مسلمانان فقط آخرالزمان را قبول دارند، ما شیعیان نیز در قبال مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فقط به جشن ولادت می‏پردازیم؛ یا به معرفی شناسنامه‏ای و تاریخی ایشان کفایت می‏کنیم. و در نهایت به دعا می‏نشینیم.

فرق ما با جبهۀ باطل این هست که آنها نسبت به آخرزمان تفکر هجومی دارند، اما ما تفکر تاریخی داریم. آنها دنبال تغییر جغرافیای سیاسی و فرهنگی خاورمیانه هستند، اما ما اعمالی پراکنده انجام می‏دهیم که نمی‏تواند کارآمد باشد.

2ـ ما به هر طریق به آینده وارد خواهیم شد

مسیر زندگی ما رو به سوی جلو می‏باشد و خداوند ما را مقید به حرکت در زمان قرار داده است. امکان آن هست که در آخرالزمان و صحنه‏های آن باشیم، اما خود بی‏خبر. حتی بعضی از علمای خوب ما هم در جامعه تذکر می‏دهند که بعضی از حوادث آخرالزمان واقع شده است.

3ـ آمادگی برای مواجه با صحنه‏های سخت آخرالزمان

ما باید به صورت دقیق بدانیم که با چه چیزی مواجه خواهیم شد، تا از هم اکنون برنامه و رفتار صحیحی را در قبال آینده داشته باشیم، ولی اگر این کار را نکنیم و آخرالزمان در زمان ما واقع بشود، به شدائد سختی مبتلا خواهیم شد.

4ـ جایگاه آخرزمان‏شناسی در قرآن و از نگاه امیرالمؤمنین (علیه‏السلام)

آیات بسیار زیادی در قرآن کریم دربارۀ معرفت به آخرالزمان مطرح گردیده است که در این 1400سال مغفول واقع شده است؛ یا توجه خاصی به آنها نشده است و به صورت گذرا از کنار آن گذشته‏اند. مسئلۀ آخرالزمان در نزد خداوند متعال شیء بسیار قیمتی به نظر می‏رسد، چون در قرآن کریم بارها و بارها مورد تبیین قرار گرفته است و خداوند متعال ما را نسبت به تعقل دربارۀ این آیات دعوت می‏کند. در کلام مولایمان علی (علیه‏السلام) نیز بسیار تبیین صحنه‏ها و راهکارها برای ورود در میدان آخرالزمان مشاهده می‏شود، در بعضی از اوقات طوری ماجراهای ظهور را بیان می‏کنند که انگار خودشان در صحنه حضور دارند، چه بسا خودشان صحنه‏پردازی می‏کنند.

 

رهبر معظم انقلاب، امید تاریخ، مهدی موعود (عج الله تعالی فرجه الشریف) را چنین معرفی می‌کنند:
... درباره‌ی او سخنی گفته شده است که درباره‌ی هیچ یک از پیغمبران و اولیای الهی و ائمه گفته نشده است و آن این است که «یَملَأُ اللَّهُ بِهِ ‌الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً»[1]. درباره‌ی هیچ پیغمبری چنین چیزی گفته نشده؛ حتی درباره‌ی پیغمبر آخرالزمان. آن  دست توانایی که می‏تواند همه‌ی سطح عالم را از نعمت عدل و داد برخوردار بکند، دست توانای اوست. خداوند این فضیلت بزرگ را برای او قرار داده است؛ نه برای دیگر اولیا، نه برای دیگر انبیاء،‌ نه برای دیگر برجستگان عالَم و مقربان مقام حق، فقط او است که این تعبیر درباره‌ی او آمده است.
 

رفتار افسران جنگ نرم در قبال رهبری

شکل‌گیری کارگروه نقش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور برای دنبال کردن منویات رهبر معظم انقلاب در مهرماه 1394 کلید خورد و با همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه‏های سطح استان مازندران شروع به تحقیق و پژوهش نمود. به صورت منظم شروع به گذاشتن جلساتی به صورت هفتگی کردیم که هر چه جلوتر رفتیم، با کمک اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مسیرهای جدید و راهکارهای روشنی دست یافتیم. با دعوت از اساتید مجرب دانشگاهی در رشته‏های مختلف، بالاَخص معارف، به پژوهش در احادیث علوی دربارۀ مهدویت پرداختیم و از سعی بر آن داشتیم که از احادیث امام (علیه‌السلام) به آیات قرآن دربارۀ آخرالزمان برسیم و در این حال و هوا زندگی کنیم. در این کارگروه مسألۀ اصلی این هست که به طور دقیق آخرالزمان چیست و چطور این ماجرا تبیین می‏شود؟ چرا تبیین دقیقی از آخرالزمان در جامعۀ اسلامی وجود ندارد؟ آیا این تفسیرهایی که در جامعه دربارۀ آخرالزمان وجود دارد، تفسیر درست و معقولی از آینده هست؟ ما باید این را بدانیم که برای مواجهه با آخرالزمان نباید افکار، برنامه‏ها و اعمال غربی‏ها در قبال آخرزمان را الگوبرداری کنیم و اینکه از نگاه اهل بیت (علیهم‌السلام)، راه رسیدن به آینده، با تبیین و راهکار غربی‏ها متفاوت هست.

 

کارگروه نقش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور بنا را بر این دارد که در سطح دانشگاه‏های استان مازندران، برنامه‏ها و اهداف ذیل را در جهت تربیت برای سربازی امام زمان (عجل ‌الله تعالی‌ فرجه) دنبال کند.

اهداف:

ـ به تبیین آخرزمان از دیدگاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) معرفت پیدا بکنیم که صحیح و برای جامعۀ جهانی راهگشا خواهد بود.

ـ جایگاه‌شناسی رفتار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در راستای برپایی ظهور که با شناخت جایگاه ایشان، رفتار صحیح در قبال ایشان برای جامعه اسلامی پررنگ خواهد شد.

ـ اطمینان از کسب صحیح‏ترین و بهترین معلومات و روش، چون جامعۀ شیعه دچار برداشت‏های متفاوت داخل موضوعات واحد در آخرزمان هست.

ـ آینده‏پژوهی با تکیه بر آموزه‏های قرآنی و روایی و کسب صفات قرآنی.

ـ و ...

 

منابع: قرآن و احادیث

ـ در متن احادیث امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، ابتدا باید زمان تحقق حدیث را از کلیدواژه‏ها کشف کنیم که دربارۀ چه زمانی دارند صحبت می‏کنند، بعد در آیات و احادیث، با استفاده از کلمات کلیدی تفحص کنیم که واژه‏ها دربارۀ ماجراهای مختلفی گفته شده است؛ یا فقط در باب ماجرای خاصی از آن کلمات استفاده می‏شود؟ بعد وقتی که آیات و احادیث مدنظر در باب یک موضوع را کنار یکدیگر بچینیم، می‏بینیم که صحنه‌های آخرالزمان در آن باب به صورت زیبایی برای ما تبیین شده است...

 

شیوۀ کار:

ـ بررسی زمان و فضاي صدور حدیث: براي رسیدن به سیر بیان مفاهیم.

ـ شناسایی مخاطب براي رسیدن به سطح مفاهیم حدیث.

ـ آشنایی صحیح با متن عربی و ترجمه حدیث (مفردات، ترکیبات و ...).

ـ بسنده نکردن به فهم ابتدایی و ظاهري از حدیث و دقت نظر در مفاهیم موجود در متن حدیث.

 

محصول:

ـ تولید مقاله، یادداشت، داستان به جهت اینکه ایمانیات‏مان صحیح شکل بگیرد و قفسۀ فکرمان مرتب چیدمان شود.

ـ پیدا کردن اساتید و دانشجویانی که در حوزۀ مهدویت دغدغه‏مند هستند و به دنبال یاران سفر می‏گردند.

 

نیازمندی‏ها:

ـ جمع‏آوری آیات مربوط به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که حداقل حیطۀ اثرگذاری ایشان را در عالَم به ما نشان می‏دهد و در این صورت می‏فهمیم که این بزرگوار چه نقشی در آخرالزمان خواهند داشت.

ـ جمع‏آوری فرازهای مهدویت در نهج‏البلاغه.

 

کارهای اجرایی صورت گرفته در ترم گذشته توسط کارگروه نقش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور:

ـ ساخت کانال تلگرامی برای کانون‌های مهدویت دانشجویی استان مازندران با نام به سوی مهدی (عج) (https://t.me/besoymahdi).

ـ ساخت سایت برای کانون‌های مهدویت دانشجویی استان مازندران با نام بهشت ظهور (http://beheshtezohoor.ir/).

ـ برگزاری 60 نشست و جلسۀ معارفی در سطح دانشگاه‏های سطح استان مازندران و بوستان نهج‏البلاغه آمل.

ـ مشارکت دوستان کانون‏های مهدویت دانشجویی استان مازندران در همایش‏ها، از جمله (دکترین مهدویت و اربعین حسینی) به عنوان کارگروه اجرایی و شرکت‏کننده در همایش‌ها و همچنین بعضی از عزیزان نیز جزو برگزیدگان این همایشات شدند. در این راستا مذاکراتی را نیز به جهت همفکری با نهادهای فرهنگی و مذهبی استان مازندران پیگیر می‏باشیم.

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

کارگروه نقش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور

بهمن‏ ماه 1395

 



[1]ـ بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۱۶.

حقوق معنوی

تمامی حقوق این سایت متعلق به انوار مهدی (عج) میباشد. 

هر گونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است .

تماس با ما : Info@anwarmahdi.ir